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Next Generation Graphics API

Recently I have been reading 2 interesting papers concerning the "next generation" graphics APIs. Both describe research APIs that are directly inspired by OpenGL, and both introduce relevant ideas to anyone writing a graphics api.

The first paper describes the SMASH api, used as a test/research API at University of Waterloo (Canada). The second one talks about OpenRT, an API used for RealTime Raytracing, developed at Saarland University (Germany).

powerplant_5.jpg
↑an image taken from OpenRT's realtime raytracing gallery.

Posted by T-virus at Fri, 01 August | Comments (1)

AUGUST 02 FULL VIEWCOMMENTS(1)TOPMAIN
Level 5

A day or two ago, Famitsu published new pictures of DragonQuest VIII, which have been faithfully reproduced here: The Magic Box (along with about 5000 popup ads unfortunately).

Looks rather good doesn't it, or does it look familiar?

Posted by PixelJunk at Sat, 02 August | Comments (1)

AUGUST 04 FULL VIEWCOMMENTS(1)TOPMAIN
US Software Sales

アメリカのゲームソフトの売り上げチャートは日本のチャートと全然違います。

XBOXの「Midnight Club II」は結構売れています。この会社が作ったPS2タイトル「クレイジーバンプ」が全然日本で売れなかった。個人的にPS2の一番面白いゲームと思っているのに、、

まあ、それよりTop10にXboxのタイトル2つも入っているのが日本だと信じられない事ですね、、

Tomb Raiderもまだあるのかい!?何番でしょう?5?6?

今度来日するPS2のGTAもチャートに入っている、日本人も楽しみにしているのかな?

Posted by PixelJunk at Mon, 04 August | Comments (1)

AUGUST 05 FULL VIEWCOMMENTS(9)TOPMAIN
Digital Kylie

This isn't directly gaming related, but watch this video closely it shows some great advances in digital filmography. If you don't like Kylie Minogue watch the people in the background. I wonder if we can't use this in a game somehow?

直接ゲームと関係がないんですがこのビデオをよ〜く見て下さい。ディジタルフィルモグラフィの技術がかなり進んでいますよね。Kylie Minogueがきらいんだったら背景にいる人たちを見て下さい。ゲームで使えないのかな?

Posted by PixelJunk at Tue, 05 August | Comments (9)

AUGUST 06 FULL VIEWCOMMENTS(0)TOPMAIN
カービィの生みの親、HAL研やめる

カプコンの岡本さんが退社され新しい会社を設立されましたが、今度はHAL研の桜井さんがフリーになるそうです。詳しくは今週発売のファミ通に掲載されているみたい。(ニュースソース
ゲーム産業が落ち込んできている今だからこそクリエイター自ら原点回帰のため会社を去る、そして会社や組織に縛られない本当のゲーム作りを目指す姿勢に共感できます。このようなクリエイターに刺激され、業界再編成が起きたら面白いですね。

Posted by woophin at Wed, 06 August | Comments (0)

AUGUST 07 FULL VIEWCOMMENTS(2)TOPMAIN
新しいオンラインゲームサービス

Gamasutraに書いてあったんですがMultiplayer.comが新しいオンラインゲームシステムを作ろうとしています。

申し込むと毎月同じ金額を払い続いて、Multiplayer.comがホストしているゲームを何でも何回も遊べるらしい。ゲームを作った人がプレータイムの比率でMultiplayer.comからお金が貰えるシステムになっています。

独立しているプログラマーなどデザイナーが簡単に自分たちのゲームをオンラインに出来ますよね。瞑らなかったら完全お金が貰えないけど人気がでたら結構いい金額が手に入るのじゃないかと思います.

今のXboxなどPS2のオンラインゲームの支払いシステムはだめと思っています。ゲームをそれぞれ申し込んで、それぞれのゲームにお金が落されます。簡単にゲームを止めたり始めたりできないので、かなり不便と思います。

上のシステムみたいに色んなゲームをトライしてその日自分に対して面白く感じたゲームを暫く遊んだり、別の日に違うゲームも遊んで見たりする軽い遊び方の方がいいんじゃない?

Posted by PixelJunk at Thu, 07 August | Comments (2)

AUGUST 07 FULL VIEWCOMMENTS(0)TOPMAIN
Ecotonoha

NECがやってる実験的なサイト「エコトノハ」を知っていますか?

参加者は1日一回枝に言葉を書き込むことができます。書き込まれた言葉が多くなるほど枝が増え、大樹となっていきます。
その日の成長を再現してくれるモードがあるのですが、複数のカーソルが動いたりピコピコクリックしているのを見ると気持ちいいです。

こういうディジタル芸術は具体的に余り意味がないんですが(なんとなく遊んだら楽しいけど)、時々ゲーム産業の新しい方向性やジャンルが生まれてきます。

1950年、Ben LaposkyというアーティストがOscilloscopeを使って玉を画面のなかで反射するアニメーションを作りました。これは世界初のディジタルアートでした。あれに2つの動かせるバーを追加したらPongになります!残念ながらそれが思い付くまで20年間がかかってしまいました。

NEC have implemented a very interesting form of visual communication art on their site called "Ecotonoha" (click "enter - normal" or "enter - fullscreen" on the right).

By signing up as a member you can write one sentence a day at any one of the branches of the "tree". Click the nodes of the tree to zoom in to different parts.

It doesn't have much practical use but it's a lot of fun visually. These kinds of "digital visual art" experiments are really interesting because they quite often inspire new genres or directions to take in the gaming industry.

In 1950, Ben Laposky displayed a "bouncing ball" on his oscilloscope (pictured here) and it is the earliest example of digital visual art. Throw a couple of bats in there and you have Pong! Of course it took another 20 years for the human race to work that out.

Posted by woophin at Thu, 07 August | Comments (0)

AUGUST 07 FULL VIEWCOMMENTS(1)TOPMAIN
任天堂経営方針説明会

今日、任天堂の経営方針説明会が東京で行われました。
そこでいろいろな発表があったようです。

Posted by woophin at Thu, 07 August | Comments (1)

AUGUST 08 FULL VIEWCOMMENTS(3)TOPMAIN
プログラマー?連続殺人犯?

もちろんギャグなんだけど、このホームページをご覧下さい。人の写真を見ながら連続殺人犯かプログラマーかどっちか判断しないといけないクイズです。意外と区別するのが難しい!どういう意味でしょう!?

Check out this link. Can you tell the difference between history's worst serial killers and the founding programmer of the Scheme programming language?

Posted by PixelJunk at Fri, 08 August | Comments (3)

AUGUST 08 FULL VIEWCOMMENTS(2)TOPMAIN
sketches and applications

最近、先週アメリカから戻って来たプログラマーが持って帰ったSiggraphの資料を適当に読んでますけど、今年のsketches and applicationsの中にあったいくつか面白いやつを紹介したいと思います(sketches and applicationsというのは、「技術的に面白いけど、Proceedingsに入れるほどではない」Siggraphで公開されたアプリケーション集です)。

berger_small.jpg(拡大)

Posted by T-virus at Fri, 08 August | Comments (2)

AUGUST 10 FULL VIEWCOMMENTS(6)TOPMAIN
東京ゲームショウ情報

東京ゲームショウ2003の情報がそろそろ出始めましたね。
某ページに出展タイトルリストが掲載されています。

Posted by woophin at Sun, 10 August | Comments (6)

AUGUST 11 FULL VIEWCOMMENTS(1)TOPMAIN
Japanese Shockwave Cats

よくできてるFlashやshockwaveを使ったゲームを公開しているeco4coというHPを紹介したいと思います。ずいぶん前に一度このページを見たことがあったのですが、そのときは「ねこゲーム」はたしか1個しかなかったような。今では9個も公開されてますねー。
細かいリアクションやシチェーション、操作感などよくできてますね。
個人的には「ねこぱち」が気に入りました。

この人、他にもいろいろ作ってらっしゃるようで、う●こをジャンプで越えるこんなゲームやノスタルジックなこんなゲームもあるようです。

There is a series of mini-games based on cats and semi-realistic physics simulations (albeit in 2d) on the Ece4co homepage. They are a lot of fun and even though they are simple they show a lot of polish and also display a knowledge of various important 2d gaming principles by the author.

The homepage has a no. of other classics hidden in there such as "shit hopping strip" which regardless of the content also shows a flair for making games fun and intuitive.

Be sure to check out "Shoe Flying Contest" seeing as we've got you in the mood for these things.

Posted by woophin at Mon, 11 August | Comments (1)

AUGUST 12 FULL VIEWCOMMENTS(5)TOPMAIN
Sadist Body Simulation

Unleash your sadist impulsions with this puppet demo found at kaneko's home page (the file is a local copy of what you can find on Kaneko's home page). Just pick a location on the doll and move around. It's really great fun, too bad kanekosan didn't include a few sound effects (like: screams, BGE of head bouncing on walls...)

Posted by T-virus at Tue, 12 August | Comments (5)

AUGUST 13 FULL VIEWCOMMENTS(2)TOPMAIN
Machinima Revisited

Following on from our previous article on the recent phenomenon called "Machinima" where budding directors and virtual actors use existing games and their 3d engines to create scripted scenarios or mini-movies, we discovered that certain people have also been using Halo (XBOX) to make their own little skits. The voice acting is pretty good in these ones (however, the "comedy" leaves a bit to be desired).

Have a gander at Episode 7 (quicktime) to whet your appetite.

Posted by PixelJunk at Wed, 13 August | Comments (2)

AUGUST 14 FULL VIEWCOMMENTS(0)TOPMAIN
O-Bon

daimon.jpgThere is a national holiday in Japan from today for a few days called "O-bon", during which everybody's dead ancestors come down for a beer or two before heading back up to heaven (drunk I presume). In order to celebrate this celestial group binge fest. most Japanese companies give their employees the entire week off.

In Kyoto the situation is even stranger; here, the dead relatives get even drunker than the partying deceased of other parts of the country (probably because of the high number of sake breweries based in the south of Kyoto) and require much more of a helping hand back up to heaven. To facilitate this the kindly (and presumably living) descendants burn massive symbols into the mountains of obscure unrelated things like a "ship" and the chinese character for "large" (an arrow pointing up would definitely be more appropriate I think).

This whole burn-a-mountain-and-guide-your-drunk-ancestors-to-heaven event is called "Daimonji", which (and I don't make these things up) directly translates, rather unimaginatively, to mean "big letters".

Anyway, getting down to the heart of the matter (or the bottom of the barrel for those of you who have already started celebrating), Daimonji is used as a great excuse to get very drunk and have a lot of fun whilst rolling about on the banks of the Kamogawa river.

(fumufumu will be updated sporadically, if at all, over the next few days)

Posted by PixelJunk at Thu, 14 August | Comments (0)

AUGUST 18 FULL VIEWCOMMENTS(0)TOPMAIN
Global Illumination, Parthenon and Lucille

Beeさんが作っている「Parthenon」という"GPU Assisted Global Illumination Renderer"の専用ページが誕生しました。Vertex / Pixel Shader 2.0や浮動小数点数バッファに対応しているグラフィックスカードをもっている人はぜひ試して下さい。このページ英語で書かれていますが、HimatsubushiのBBSDiaryに行けば、最近の情報や他の面白いデモプログラムがあります。

Bee finally made a special page for his GPU Assisted Global Illumination Renderer called "Parthenon", you can try it if you card supports Vertex / Pixel Shader 2.0 and floating point buffers (eg. radeon 9700.)

s_teapots.jpg s_room.jpg s_stairs.jpg


Posted by T-virus at Mon, 18 August | Comments (0)

AUGUST 18 FULL VIEWCOMMENTS(5)TOPMAIN
FZERO again

Motoyan kindly sent a few interesting FZERO related links, here they are (copy pasted):

Posted by T-virus at Mon, 18 August | Comments (5)

AUGUST 19 FULL VIEWCOMMENTS(0)TOPMAIN
ゲーム開発環境の変化

今、ゲームスタジオ(開発制作会社)として都心ではなく、地方都市が注目されている。なかでも福岡ではドラゴンクエストの最新作を制作しているレベルファイブなど3社が共同で人材発掘イベントを開くなど積極的に動いている。

ソフトウェア開発には都心であるメリットはあまりない。特に開発スパンが長く創造的な要素の強いゲーム開発ではなおさらだ。地方都市は東京の半分以下の価格で事務所や住居を借りることができるため、長い時間かけて通勤すること、それ以前に電車を使った通勤すらする必要がない。Q-Gamesは京都に会社を作ったが、会社のメンバーの9割以上は自転車で通勤し、その時間も10分足らずだ。
また、スタッフ全員がかなり近い範囲に住んでいることから、休日一緒に何かをしたり夜飲みに行くこともしばしばある。このようなことができることは些細なことと見逃しそうだが、チームワークを作る重要な要素だと思う。チームワークは作ろうとして作られるものではないし、仕事だけの関係では築いていくのは難しい。
通勤時間が短いという事実にはそんなことも含まれるだろう。
おいしくて安いお昼ごはんにありつけることだって十分メリットだ、東京のオフィス街のご飯は高いかマズイかだ・・・。会社内もスタジオなら自分達のあった環境にカスタマイズしていける。長時間いる空間だからこそ気持ちいい空間にしておきたい。このように食住の充実などライフに直結した部分も京都に来てから随分と向上したように思う。

では、少し視点を変えて運営側からの意見も書いておこう。

Posted by woophin at Tue, 19 August | Comments (0)

AUGUST 19 FULL VIEWCOMMENTS(0)TOPMAIN
Gamecube Price-cut

Gamesutra is reporting here that the gamecube is expected to receive a much-needed price-cut in the us to 99 dollars! At last, Nintendo has begun to see the light perhaps? Game console makers have to sell their machines at a loss to generate a big enough market to let everyone make decent profits on the software, enabling developers to take more risks and experiment with new game genres, ultimately making better games.

Gamasutraに書いてあるんですけれども、アメリカでは任天堂がゲームキューブの値段を下げてくれるみたい。かなり買いやすいな99ドルになります。やっと任天堂が分かってきたのかな?ゲーム機を作っている会社が大きいな市場を作るために赤字で安く売るべきです。大きい市場があればゲーム機メーカーだけではなく、皆が儲かりやすくなって面白いソフトを作ったり、リスクを取ったり出来るようになります。ゲームキューブの発売日の値段が明らかな赤字じゃない2.6万円でした。それでもビデオケーブルとメモリーカードが含めていなかったし、DVDとCDの再生機能もなかったし、もちろん売れらなかった。

日本でもゲームキューブが1万円になったらかなり買いやすくなるでしょう。でも、もう遅いかもしれません。

Posted by PixelJunk at Tue, 19 August | Comments (0)

AUGUST 20 FULL VIEWCOMMENTS(2)TOPMAIN
es::MotionBlur

es_mb11_s.jpg

Try this excellent physics demo, found at "suzuna"'s home page. The readme mentions a library called "es", but I have no idea where it comes from (there is a similar,older demo on Kano's webpage - maybe they are related).

Use 'c' key to change scene and mouse left button to "punch" objects. You can enter command codes with the mouse right button (for example, do a "up,down" movement with the mouse while mouse right button is pressed will reset the scene). Just clicking on the mouse right button will toggle help display.
It seems there are hidden mouse codes.

Posted by T-virus at Wed, 20 August | Comments (2)

AUGUST 21 FULL VIEWCOMMENTS(1)TOPMAIN
BeManiManiac

もとやんはまた面白いビデオ(リンクが不安定ですのでフムフムーQからダウンロードが出来ます)を見つけてくれた。これはこのゲームの最高に難しいモードらしい。あの人のPunch Mania 北斗の拳のプレイーが見たい。

BeMani is the shortened word in Japan for Beat Mania. Motoyan has sent me a link to an interesting video he found (click on the wmv link under the picture, here it is on FumuFumu-Q because the link is a little unstable). The video is of the game's most difficult mode apparently. I want to see this person play Punch Mania.

Posted by T-virus at Thu, 21 August | Comments (1)

AUGUST 21 FULL VIEWCOMMENTS(10)TOPMAIN
Matrix Revolutions Trailer

A new trailer for the next Matrix movie has been made available for download.

You can get it here from fumufumu.

Or for higher resolutions (or lower), get it from Warner Bros direct.

Now, let's hope they've actually put a credible story in the movie this time round (probably not though eh). Matrix Reloaded was the worst movie I've seen for years. Great eye-candy, but that's all - the Pamela Anderson of movies.

Posted by PixelJunk at Thu, 21 August | Comments (10)

AUGUST 21 FULL VIEWCOMMENTS(8)TOPMAIN
アバターシステム

横スクロールアクション型のMMORPGという、ちょっと珍しいタイプのネットゲーム「メイプルストーリー」がβテストを始めたらしい。
(詳しくはコチラを)

引用記事にある通り、確かに自分もこの画面を見て往年の名作「ソーサリアン」を思い出しました。:-)

しかし、自分が今回このゲームで注目した点は”アバターシステム”という、MMORPGでありながら基本使用料が一切無料というシステムについて。こういう物にアバターシステムという名称が使われるようになった始まりはよく解らないけど、ここではつまり「自分の使用するキャラクターの装備や外観を有料で強化していく仕組み」をそう呼んでいるみたいだ。

自分がアバターシステムという言葉を始めて聞いたのは、韓国での少女の自殺事件の時が最初だったので、実はあまり印象が良くなかった言葉でもある。

インターネット中毒の女児が自殺】【少女の死を呼んだサイバー商業主義

Posted by qul at Thu, 21 August | Comments (8)

AUGUST 22 FULL VIEWCOMMENTS(15)TOPMAIN
Racing game history

ナムコのR:Racing Evolutionの発売日が最近発表された(2003年11月27日)。私はPS2版を買うか、GC版を買うか, XBOXを買うかそれか比べるために同時に三つを買うかはまだ迷ってる(迷ってるのは、私だけじゃないし・・・)。gpx001.jpg
そしてゲームのサイトにナムコのRacing game historyについてのページが追加された。驚いたのは、ナムコの最初のレースゲームの日付を見た時:1969!第二次世界対戦が終わった直後ですね。天国にいる私のじいちゃんが遊んでたゲームかもしれない。
GamespotのThe history of Video Gamesで調べてみたら、最初に”テレビゲーム”と言えるものが作られたのは1958年だそうです。。。

Namco announced the release date for R:Racing Evolution recently as the 27th of November this year. I'm not sure whether to buy the PS2 version, the Gamecube version or the XBOX version, or maybe all 3 so I can compare them directly. Whilst browsing the Namco site I found an interesting new page had been added - Namco's Racing Game History. What surprised me the most was the date on Namco's first ever arcade racing game - 1969!! That's, like, World War II era... I wonder if my poor old grandpa, god rest his soul, played it?

On a sidenote, Gamespot has an interesting page: The History of Video Games. Apparently the first ever "tv video game" was made in 1958...

Posted by T-virus at Fri, 22 August | Comments (15)

AUGUST 25 FULL VIEWCOMMENTS(6)TOPMAIN
Phantom Console

Gamasutraに書いてあるんですがまたファントムという新しく出るゲーム機の発表がありました。


  • CPUは3Ghzまで
  • 100ギガバイトハードディスク
  • 100Mbit Lan
  • コントローラ4つまでつなげます
  • Digital 7.1・サラウンド・サウンド
  • CD/DVDなし
  • コンソールのアップグレードは可能
  • ゲームはオンラインで買ってダウンロードする
  • ほかのコンソールよりもっともゲームが多い

    とにかくInfinium Labsが出しているビデオをご覧下さい。

    ただPCを安くして(まだ値段は発表されていないんですけどね)ゲーム機っぽい箱に入れたんじゃないの?どう思う?

    Posted by PixelJunk at Mon, 25 August | Comments (6)

  • AUGUST 25 FULL VIEWCOMMENTS(2)TOPMAIN
    DNA Computer Games

    NewScientist has reported recently that the game of tic-tac-toe has been implemented using a DNA computer. How long until someone knocks up a primordial Pong... and what if it starts replicating and we all get attacked by the Pong virus?... err

    MOLECULARDNAMID.jpgAnyway, this reminded me of a very interesting video, "Molecular Visualizations of DNA" by the Walter and Eliza Hall Institute of Medical Research that is on the Siggraph 2003 Electronic Theater Program DVD. Unfortunately I cannot find this video available on the web so I presume you have to order it from Siggraph. This short computer generated animation shows you how the DNA biological copying machine works and it really does look mechanical as it streams dna in (spinning at the same rpm as a jet engine apparently) and spews out one stream from back-to-front (the copy) and the other stream from front-to-back.

    I found this other video though, which isn't as graphically interesting but still shows (and explains) the piecemeal "mechanical" way DNA is replicated. And this one, which shows part of the process called the Actin-myosin muscle.

    Don't these molecular processes seem uncannily "digital" somehow?

    (One more thing I found, someone took the time to emulate the famous Eames "Powers of Ten" video and is running it in Java!)

    NewScientist最近書いてあったのですが、DNAの処理を使用してマルバツが実現されました。Pongはいつ出来上がるのかな?というか、DNAレプリケーションが始まったらPongウイルスが発生されるのかな?

    え〜と、まあ、とにかくこの記事を読んでシーグラフのかなり面白いビデオを思い出しました。

    Posted by PixelJunk at Mon, 25 August | Comments (2)

    AUGUST 26 FULL VIEWCOMMENTS(1)TOPMAIN
    PS-XとHDDレコーダー市場

    日本能率協会総合研究所(JMAR、本社:東京都港区)が2003年8月25日に発表したDVD&HDDレコーダーの消費者調査によると、未購入者の9割以上が購入したいという意向を持ち、一番人気はHDD内蔵DVDレコーダーだったそうです。そう、これってPS-Xの機能なんですよね。

    PS2の成功の影にはDVD再生機能がついていたことがあると思うのですが、見事だったのはその発売時期。
    他のデッキよりも断然安い(SONYブランドなのに)、最新ゲームができる、いまあるPSまで遊べちゃう、なんていう深夜の通信販売のごときお得感でVHSからDVDにしようか悩む消費者の背中を見事に押し、DVD市場を大きく切り開き、PS2もコンシューマ市場で圧倒的シェアを得ることに成功しました。そろそろほしいというマーケットの波を見事にキャッチしちゃったわけです。
    で、PS-XでもHDD+DVDレコーダーで当然それを狙ってきますよね。それを裏付けるように今のHDDレコーダー市場ってSONYはあまりシェアを握ってないんです。現在のベスト3は松下電器産業が27.7%、パイオニアが22.6%、東芝が20.1%だそうです。

    SONYはPS-Xで市場を開き、まずはそのハードの利便性を知ってもらうことを狙ってるんでしょう。知ってもらわなければ、様々な便利機能も謳い文句にはならないってことをSONYはよく知ってます。どういうものか知らないうちは他社と異なる利便性を上げたところで消費者の購入動機にはあまりならないのです。機能面の理由は少数にとどまっている購入者への調査結果がそれを物語っています。

    マーケットを読み、波に合わせてしっかり開発を進めている部分はすばらしいですね。


    ニュースソース/WPC ARENA 未購入者の9割がDVD&HDDレコーダーを「購入したい」--JMAR調査

    Posted by woophin at Tue, 26 August | Comments (1)

    AUGUST 26 FULL VIEWCOMMENTS(2)TOPMAIN
    Live For Speed

    rb4-2_s.jpgRecently someone at Q-Games downloaded the free demo of Live for Speed. I only played 2 hours or so (and I never play PC race games), so I am not really in position to make a complete "review" of it, but what I can tell so far is that it is really well done. All the important aspects are polished, graphics are nice, car settings are complete, the simulation is realistic, there is an online mode and, above all, it's fun!

    最近Q-Gamesの誰かがLive for Speedのデモをダウンロードしました。私はPCのレースゲームを全然やらないし、このゲームも二時間ぐらいしかやってないから、ちゃんとしたReviewを書く事はできないけど、このゲームがよく出来ているのは確かです。グラフィックス、車の細かい設定、物理シミュレーション、オンラインモード、どこから見ても文句なし。なによりも運転するのが楽しい(もちろん、リッジレーサほどではないけど)。

    Posted by T-virus at Tue, 26 August | Comments (2)

    AUGUST 27 FULL VIEWCOMMENTS(7)TOPMAIN
    The Otaku Getaway

    イギリスで最近かなり流行ったゲームといえば、ソニーのPS2の「The Getaway」になります。このゲームではロンドンの街中がとてもリアルに表現されています。(ゲーム性はGrandTheftAutoみたいな物なんですが)

    というわけで、このオタクたちがゲームのミッションを本当の場所でで行おうとしていました(銃がいつかの間に傘になっている)。面白いのが、カメラの角度がぴったりなゲームのスクリーンショットと写真を隣に置かれているので比べる事が出来ます。これを見てやっぱりGetawayのデテールはかなり細かいと分かりました。

    The Getaway has recently been popular in England due to its fairly accurate rendering of London. (the game is fun even if it is basically just a splintered off version of Grand Theft Auto)

    However, this encouraged some english "otaku"s to go around and re-enact the missions of the game at the real original locations as recently reported in The Register. What's interesting is that they have taken almost angle-correct shots from their "tour" and put them side-by-side with screenshots from the game so you can compare the realism.

    jolsonshome4_mod_small.jpgjolsonshome_front_mod_small.jpg

    This reminded me of a site I recently found on DigitalCity where they have made a tourable 3d version of Kyoto's shopping area which seems to have had a bit of effort put into it, take a look. There's always something strangely intriguing about seeing a place you know rendered into 3d. Please download the latest "Rover" plugin from here.

    これで思い出したが、この間DigitalCityというホームページで京都の3D(VRML)ツアーを発見しました。自分が知っている町を3Dで見ると何かしらんけど感動する。ここから最新版のRoverのプラグインをダウンロードして下さい。

    Posted by PixelJunk at Wed, 27 August | Comments (7)

    AUGUST 28 FULL VIEWCOMMENTS(1)TOPMAIN
    Lost Games Companies

    According to this press release (japanese only) there is going to be an exhibition at the Tokyo Visual Culture Museum of every single Famicom (NES) game ever released in Japan! There are over 1200 titles on display apparently.

    The problem is, for each game they have to get it OK'd with the company that made/published it, and 23 of them are missing! I wonder if any of these titles made it to the West.


  • A-WAVE - Astrofang etc.
  • EAST CUBE - ReflectWorld
  • IGS - Almajiro, BattleStadium, Pro Baseball Select etc.
  • IMAX - Navy Blue etc.
  • Athena - Wits, Sword Master, etc.
  • Induction Produce - Electronic Astrology (By Jingukan)
  • Angel - Flying Corps Jetman etc.
  • Takeru - Kokoron
  • TSS - Super Rugby
  • DeBeSoft - UddiPoko
  • Tecnos Japan - Tough Zealous Master Kunio
  • HighScore MediaWorks - Zombie Hunter, FA Leia Seal of the Sword
  • BI - BattleRush
  • BBS - Tetris, Super Black Onyx
  • Human - Egypt
  • Hero - Kyori-chan Land
  • Hect - Emoyan's Pro Baseballx10, Moon Crystal etc.
  • Hot Bee - Star Gazer, The Black Bus, etc.
  • Youth - Bats&Terry Racing, Hotter Man Depths of the Earth Explorer etc.
  • UPL - Ninja Demon Medal
  • Yonezawa - Gimme a Break, Greatest Quiz in History etc.
  • Vallier - Gunhead the New Struggle, Venus Military etc.
  • East Plan - Snow Brothers

    The exhibition will run from December 4th until February 8th next year, so let's hope they find those companies in time! I think a trip to Tokyo is in order.

    Posted by PixelJunk at Thu, 28 August | Comments (1)

  • AUGUST 28 FULL VIEWCOMMENTS(1)TOPMAIN
    Walking Talking Dinosaurs

    スラッシュドットに載っていたけど、カリフォルニアのディズニーの遊園地では恐竜がぶらぶらしているらしい。かなりリアルな動きや音をしています。驚きました。昔の遊園地のあんなぎくしゃくしていた恐竜がもう本当の恐竜みたいに消えていくのかな。

    電池などモーターは引っ張っている花屋台の中に隠してあるみたいです。あと、リモコンで動かしている2人もどっか隠れています。色々説明と写真はこちら

    Posted by PixelJunk at Thu, 28 August | Comments (1)

    AUGUST 28 FULL VIEWCOMMENTS(2)TOPMAIN
    30 Million Dollar Games

    イギリスの「London Games Week」の中のゲーム開発コンファレンスでゲーム業界の結構有名な人、Jez San(アルゴノートソフトウエアの社長)、Criterionの社長、EAのテクノロジー役員などなどが次世代のゲーム開発に対して色々言っています

  • とにかく次世代のゲームを作るのに10年間がかかる
  • 1つのタイトルを開発するのに20〜30億円がかかる
  • 小さなゲームスタジオがだんだん合併して行くしかない
  • 今の500ぐらいの小さいスタジオ(欧米)が2年間で50社になる

    すごい発言です。

    10年間をかけてゲームを作るのにゲーム機自体2つも通ってしまうんじゃない?言っている事がおかしい。ゲームスタジオがどんどん合併してしまったらクリエーティビティが消えて行きそう。

    確かに次世代の開発費が現時代より多くなると思いますが10倍、、?それよりやっぱりゲームを開発する効率をよくする方法を探すべきと思います。

    Posted by PixelJunk at Thu, 28 August | Comments (2)

  • AUGUST 29 FULL VIEWCOMMENTS(3)TOPMAIN
    PSP Chip Diagram

    Kutaragi's been on the podium yet again it seems. However, this time he's showing something a bit more solid; the chip layout diagram for the PSP. (click to enlarge)

    Note it has a Vector FPU, not a VU, but I presume it'll be a cut down version of the PS2's VU chip. There's no mention of the size of the instruction and data cache, I just hope they've learnt lessons from their previous hardware so its speed isn't crippled like the PS2.

    It looks like they've done something decent with the sound chip this time, using a reconfigurable DSP instead of the hashed together super-famicom chip they've been using since the Playstation 1. Vram is just 2 megabytes but the screen resolution is less than half that used in most games these days at 480x272 (I wonder what the refresh latency on the LCD screen is?). It has an MPEG4 decoder chip onboard too which frees up the CPU to do other stuff whilst watching movies (or maybe there's a special high-efficiency mode to simply pipe the MPEG4 output into the Graphics Core to save battery life).

    The "Media Engine" plus its 2mb of sub-memory smells like a re-configured playstation 1 chipset to me. All in all though, very interesting stuff.

    Here is a snippet from the interview (roughly translated):

    [Q] Looking at the spec for PSP, it seems like a bit of an overkill?

    [Kutaragi] I don't think so, I simply put everything in that I wanted and it ended up like this. You can watch movies etc. on portable devices right now, but the experience watching them on a 16:9 screen is incredible and I wanted that. I want to be able to watch 5 2-hour movies on my long flights abroad.

    When the walkman was launched it was met with the same criticisms, I can still remember it now. But when I put the headphones in my ear I said "oh, this is what it is about". This is exactly what the PSP will be like, then it won't just be me, everybody will burn with the same passion.

    Posted by PixelJunk at Fri, 29 August | Comments (3)